onsdag 30. desember 2015

Kjenner jeg meg?

I går opplevde jeg noe som jeg aldri trodde jeg kom til å oppleve. Har dette skjedd deg før? At du tror du liker en bestemt ting, men så dukker det opp noe du ikke på en million år ville rørt med ildtang frivillig? Hodet ditt bare plutselig eksploderer, du må krype til korset og innrømme ovenfor deg selv at dette har nå blitt en helt ny, og overraskende del av deg selv? Du trodde kanskje du ikke likte smoothie, men så får du det servert i et selskap, og du vil jo ikke være uhøflig og si du ikke liker det, så du tar en for synets skyld. Du smaker litt på den, for du kan ikke bare stå der og holde den hele kvelden. Så syns du det smaker så godt at du bare ha oppskriften. Når du kommer hjem igjen, er den smoothien det eneste du kan tenke på, savner å smake av den og lager gjerne mer og mer for hver dag. Plutselig har du blitt den personen som elsker smoothie, og den så du aldri komme.

Dette skjedde med meg i går. På jobb har vi et program som heter "Trekkspill i dur og moll", hvor de - ja, du gjettet riktig - spiller kun trekkspillmusikk i en times tid. Annenhver tirsdag er jeg tekniker for disse gutta, noe som betyr at jeg er nødt til å høre på alt de spiller. Jeg skal ikke lyve og si det kun har vært en glede for meg, det et mye trist og kjedelig trekkspillmusikk der ute. Men plutselig kommer det en sang med et band (eller hva de kaller seg) som jeg helt uventet elsket av hele mitt hjerte. Da måtte jeg dra frem mobilen og ta bilde av coveret - på begge sider, sånn for sikkerhets skyld. Jeg klarte å finne disse musikantene på Spotify, og fra da jeg fant de har jeg sjeldent tatt av meg hodetelefonene.

Jeg snakker om Kvarts. Kvarts! Når, hvem, hva, hvor? Jeg har aldri hørt om dette bandet før, og aldri hadde jeg noen sinne oppsøkt noe slikt på egenhånd. Det er spesielt én sang jeg ikke klarer å la ligge, og den heter ironisk nok "Nytt perspektiv".

Er det meant to be, eller?!


Nye gutta i mitt liv <3 Foto: Ole Johs. Brye

Selvfølgelig er ikke musikken tilgjengelig på YouTube, men helt dødsseriøs; søk opp Kvarts på Spotify og hør på "Nytt perspektiv". Blir du ikke glad av det, så vet jeg ikke hva som gjør deg glad. Nå har jeg prøvd alt jeg kan.

Nå er jeg plutselig ho som elsker fele, folkemusikk, trollmusikk og ordentlig norske toner. Hva i alle dager. Etter mine 25 år trodde jeg i hvert fall at jeg kjente meg selv nogen lunde, men jaggu hadde jeg ikke snøring. Nå bare gleder jeg meg til hva det neste blir. Jeg er awesome.

Er jeg alene om trollmusikken? Har noe lignende skjedd deg før?



Ha det, hilsen trolljenta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil si noe!